Verzwaring Elektriciteitsnet Rotterdam-Moerdijk

Het elektriciteitsnetwerk in Noord-Nederland moet uitgebreid en sterker worden. Alleen dan kan de industrie daar verduurzamen. Om dit te kunnen doen, versnelt het Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat (MIEK) verschillende uitbreidingen van het elektriciteitsnet. Het gaat om het industriecluster in Rotterdam-Moerdijk. Op dit moment worden acht projecten ontwikkeld:

1. De bouw van een nieuw 380 kilovolt (kV) station op de Maasvlakte bij de Amaliahaven. Dit wordt opgenomen in de 380 kV circuits Maasvlakte-Simonshaven-Crayestein.

2. Het uitbreiden van de 380 kV installatie van station Simonshaven. En de volledige opname van het station in de 380 kV circuits Maasvlakte-Simonshaven-Crayestein.

3. Uitbreiden van 380 kV station Simonshaven met twee 380/150kV transformatoren. Maar ook de aanleg van twee 150 kV circuits. Hierbij hoort ook de aanleg van transformatorkabels.

4. De bouw van een nieuw 380 kV station in Europoort. Het station wordt een onderdeel van de 380 kV circuits Maasvlakte-Westerlee-Wateringen. Daarbij horen ook drie nieuwe 380/150 kV transformatoren.

5. Het vervangen en uitbreiden van het bestaande 150 kV station Europoort. 

6. De bouw van een nieuw 150 kV station bij Oudeland. De werknaam is Rotterdam Petroleumweg.

7. Het uitbreiden van het bestaande 150 kV station in Geervliet Noorddijk. En ook wordt het bestaande 150 kV station Botlek vervangen en uitgebreid. Tenslotte wordt de 150 kV transportcapaciteit tussen Geervliet Noorddijk en Botlek groter.

8. De aanleg van een nieuw 150 kV station in het noordwestelijk deel van Europoort. De werknaam is Merwedeweg. Daarnaast wordt de 150 kV transportcapaciteit tussen Europoort en Theemsweg versterkt.

9. De bouw van een gecombineerd 380/150 kV station in of bij het haven- en industriegebied Moerdijk. Dit wordt opgenomen in het 380 kV circuit Rilland-Geertruidenberg en het toekomstige 380 kV circuit Rilland-Tilburg.

Door deze uitbreidingen kan er genoeg energie geleverd worden aan de regio. Bijvoorbeeld aan bedrijven in de Rotterdamse haven en rondom Moerdijk. Terwijl het verder zo min mogelijk kost. Ook kan windenergie hier makkelijker aan land worden gebracht.

Geplande inbedrijfname: 

·       Subproject 1: 2027

·       Subproject 2: 2027-2029

·       Subproject 3: 2027-2029

·       Subproject 4: 2030-2032

·       Subproject 5: 2026

·       Subproject 6: 2029-2031

·       Subproject 7: 2027-2029

·       Subproject 8: 2027

·       Subproject 9: 2031-2033

Meer informatie

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/duurzame-energie/meer-duurzame-energie-in-de-toekomst/grote-energieprojecten

Verzwaring Elektriciteitsnet Rotterdam-Moerdijk

Het elektriciteitsnetwerk in Noord-Nederland moet uitgebreid en sterker worden. Alleen dan kan de industrie daar verduurzamen. Om dit te kunnen doen, versnelt het Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat (MIEK) verschillende uitbreidingen van het elektriciteitsnet. Het gaat om het industriecluster in Rotterdam-Moerdijk. Op dit moment worden acht projecten ontwikkeld:

1. De bouw van een nieuw 380 kilovolt (kV) station op de Maasvlakte bij de Amaliahaven. Dit wordt opgenomen in de 380 kV circuits Maasvlakte-Simonshaven-Crayestein.

2. Het uitbreiden van de 380 kV installatie van station Simonshaven. En de volledige opname van het station in de 380 kV circuits Maasvlakte-Simonshaven-Crayestein.

3. Uitbreiden van 380 kV station Simonshaven met twee 380/150kV transformatoren. Maar ook de aanleg van twee 150 kV circuits. Hierbij hoort ook de aanleg van transformatorkabels.

4. De bouw van een nieuw 380 kV station in Europoort. Het station wordt een onderdeel van de 380 kV circuits Maasvlakte-Westerlee-Wateringen. Daarbij horen ook drie nieuwe 380/150 kV transformatoren.

5. Het vervangen en uitbreiden van het bestaande 150 kV station Europoort. 

6. De bouw van een nieuw 150 kV station bij Oudeland. De werknaam is Rotterdam Petroleumweg.

7. Het uitbreiden van het bestaande 150 kV station in Geervliet Noorddijk. En ook wordt het bestaande 150 kV station Botlek vervangen en uitgebreid. Tenslotte wordt de 150 kV transportcapaciteit tussen Geervliet Noorddijk en Botlek groter.

8. De aanleg van een nieuw 150 kV station in het noordwestelijk deel van Europoort. De werknaam is Merwedeweg. Daarnaast wordt de 150 kV transportcapaciteit tussen Europoort en Theemsweg versterkt.

9. De bouw van een gecombineerd 380/150 kV station in of bij het haven- en industriegebied Moerdijk. Dit wordt opgenomen in het 380 kV circuit Rilland-Geertruidenberg en het toekomstige 380 kV circuit Rilland-Tilburg.

Door deze uitbreidingen kan er genoeg energie geleverd worden aan de regio. Bijvoorbeeld aan bedrijven in de Rotterdamse haven en rondom Moerdijk. Terwijl het verder zo min mogelijk kost. Ook kan windenergie hier makkelijker aan land worden gebracht.

Geplande inbedrijfname: 

·       Subproject 1: 2027

·       Subproject 2: 2027-2029

·       Subproject 3: 2027-2029

·       Subproject 4: 2030-2032

·       Subproject 5: 2026

·       Subproject 6: 2029-2031

·       Subproject 7: 2027-2029

·       Subproject 8: 2027

·       Subproject 9: 2031-2033

Meer informatie

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/duurzame-energie/meer-duurzame-energie-in-de-toekomst/grote-energieprojecten