Delta Rhine Corridor

De Delta Rhine Corridor is een bundel van ondergrondse buisleidingen en kabels. In Nederland is de Delta Rhine Corridor zo’n 270 kilometer lang en loopt deze door drie provincies: Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg. Waar hij precies komt te liggen, moet nog bepaald worden. Maar in ieder geval lopen de leidingen van Rotterdam via Moerdijk naar Zuid-Limburg en Duitsland. Het gaat om buisleidingen voor het vervoer van waterstof, CO2 en ammoniak voor de industrie en meerdere ondergrondse gelijkstroomverbindingen. De leiding voor waterstof is nodig voor het zuiniger maken van de energie-intensieve industrie.

Kabels voor gelijkstroom vanuit offshore windparken zijn belangrijk voor het elektrisch maken van de industrie en andere gebruikers. De CO2-leiding is nodig voor het behalen van de klimaatdoelstellingen van Nederland. Het gebruik van buisleidingen voor transport biedt economische voordelen ten opzichte van bovengronds transport. Ook voorkomt de Delta Rhine Corridor een  aanzienlijke groei in weg-, spoor- en binnenvaarttransport en de daarbij komende negatieve effecten op de luchtkwaliteit, verkeersveiligheid en geluidsoverlast. De reacties op het Voornemen zijn in januari 2024 gepubliceerd. Het project moet in 2028 of 2029 klaar zijn.

Geplande inbedrijfname

  • Voornemen en voorstel voor participatie ter inzage:
    2023

  • Publicatie reacties op plan: 2024

  • Geplande inbedrijfname: 2028 of 2029

Meer informatie

https://www.rvo.nl/onderwerpen/bureau-energieprojecten/lopende-projecten/drc

De Delta Rhine Corridor is een bundel van ondergrondse buisleidingen en kabels. In Nederland is de Delta Rhine Corridor zo’n 270 kilometer lang en loopt deze door drie provincies: Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg. Waar hij precies komt te liggen, moet nog bepaald worden. Maar in ieder geval lopen de leidingen van Rotterdam via Moerdijk naar Zuid-Limburg en Duitsland. Het gaat om buisleidingen voor het vervoer van waterstof, CO2 en ammoniak voor de industrie en meerdere ondergrondse gelijkstroomverbindingen. De leiding voor waterstof is nodig voor het zuiniger maken van de energie-intensieve industrie. Kabels voor gelijkstroom vanuit offshore windparken zijn belangrijk voor het elektrisch maken van de industrie en andere gebruikers.

De CO2-leiding is nodig voor het behalen van de klimaatdoelstellingen van Nederland. Het gebruik van buisleidingen voor transport biedt economische voordelen ten opzichte van bovengronds transport. Ook voorkomt de Delta Rhine Corridor een  aanzienlijke groei in weg-, spoor- en binnenvaarttransport en de daarbij komende negatieve effecten op de luchtkwaliteit, verkeersveiligheid en geluidsoverlast.

De reactienota op het Voornemen is in januari 2024 gepubliceerd. Het project moet in 2028 of 2029 klaar zijn.

Geplande inbedrijfname

  • VenP ter inzage: 2023

  • Publicatie reacties op plan: 2024

  • Geplande inbedrijfname: 2028 / 2029

Meer informatie

https://www.rvo.nl/onderwerpen/bureau-energieprojecten/lopende-projecten/drc

Delta Rhine Corridor