Delta Rhine Corridor
De Delta Rhine Corridor is het initiatief om ondergrondse buisleidingen aan te leggen tussen Rotterdam en de Duitse grens bij Venlo, via de industrie in Moerdijk. Dat gebeurt in twee afzonderlijke projecten die op elkaar aansluiten. Het eerste project voorziet in buisleidingen voor het transport van waterstof en CO₂ van Rotterdam tot Boxtel. Het tweede project voorziet in het transport van CO₂ van Boxtel tot de Duitse grens bij Venlo. Deze twee projecten samen dragen bij aan een Noordwest-Europese markt voor waterstof en CO₂.
In 2024 is gebleken dat de bundeling van meerdere modaliteiten, waaronder ammoniak en gelijkstroomkabels, zorgt voor te grote complexiteit en daarmee vertraging van het hele project. Daarom is begin december 2024 door de betrokken ministers besloten dat de Delta Rhine Corridor verder wordt ontwikkeld alleen voor waterstof en CO₂. De consequentie van dit besluit is wel dat er voor de diepe aanlanding van windenergie van zee naar een andere route gezocht moet worden. In het vervolg van het project wordt actief gezocht naar zo veel mogelijk integratie tussen waterstof en CO₂, in de procedure en bij realisatie. Met dit besluit blijft in de buisleidingenstrook ruimte over voor toekomstig transport van gevaarlijke stoffen per buisleiding.
Geplande inbedrijfname
2031-2032: Realisatie waterstof- en CO2-buisleidingen tussen Rotterdam en Boxtel. De waterstofleiding sluit daar aan op het landelijke waterstofnetwerk.
2032-2033: Realisatie van de CO2-leiding tussen Boxtel en de Duitse grens bij Venlo, aansluitend op de CO2-leiding in DRC West.
Meer informatie
Delta Rhine Corridor
De Delta Rhine Corridor is het initiatief om ondergrondse buisleidingen aan te leggen tussen Rotterdam en de Duitse grens bij Venlo, via de industrie in Moerdijk. Dat gebeurt in twee afzonderlijke projecten die op elkaar aansluiten. Het eerste project voorziet in buisleidingen voor het transport van waterstof en CO₂ van Rotterdam tot Boxtel. Het tweede project voorziet in het transport van CO₂ van Boxtel tot de Duitse grens bij Venlo. Deze twee projecten samen dragen bij aan een Noordwest-Europese markt voor waterstof en CO₂.
In 2024 is gebleken dat de bundeling van meerdere modaliteiten, waaronder ammoniak en gelijkstroomkabels, zorgt voor te grote complexiteit en daarmee vertraging van het hele project. Daarom is begin december 2024 door de betrokken ministers besloten dat de Delta Rhine Corridor verder wordt ontwikkeld alleen voor waterstof en CO₂. De consequentie van dit besluit is wel dat er voor de diepe aanlanding van windenergie van zee naar een andere route gezocht moet worden. In het vervolg van het project wordt actief gezocht naar zo veel mogelijk integratie tussen waterstof en CO₂, in de procedure en bij realisatie. Met dit besluit blijft in de buisleidingenstrook ruimte over voor toekomstig transport van gevaarlijke stoffen per buisleiding.
Geplande inbedrijfname
2031-2032: Realisatie waterstof- en CO2-buisleidingen tussen Rotterdam en Boxtel. De waterstofleiding sluit daar aan op het landelijke waterstofnetwerk.
2032-2033: Realisatie van de CO2-leiding tussen Boxtel en de Duitse grens bij Venlo, aansluitend op de CO2-leiding in DRC West.
Meer informatie