Carbon Connect Delta
Het Carbon Connect Delta (CCD)-project moet CO2 afvangen bij Dow Benelux, Yara Sluiskil en Zeeland Refinery en dit per schip vervoeren naar Rotterdam. Daarna wordt het via de ‘Aramis’ buisleiding getransporteerd naar oude gasvelden onder de Noordzee en permanent ondergronds opgeslagen.
Het project wordt uitgevoerd in het industriecluster van de Schelde-Deltaregio en is voor industrie in Zuid-Beveland én Zeeuws-Vlaanderen. Er zitten Nederlandse en Belgische partijen aan tafel.
Het project bestaat uit de aanleg van infrastructuur voor het vloeibaar maken van CO₂ en tijdelijke opslag in het industriecluster. Vervolgens wordt de cryogene (vloeibare) CO₂ via een terminal per schip vervoerd naar een permanente opslaglocatie. Voor de tweede fase wordt gekeken naar een alternatief voor het vervoer per schip. Met vertraging van het Aramis-project komen meerdere initiatieven in beeld, zoals pijplijnverbindingen naar Rotterdam (via Moerdijk), Antwerpen, Gent en Zeebrugge. Deze kunnen mogelijk binnen een redelijke tijd en tegen redelijke kosten worden gerealiseerd.
Het project zit in de Front-end-engineering design (FEED)-fase en gedeeltelijk in de realisatiefase.
Geplande inbedrijfname:
2025 Eerste fase (Yara)
2030 Tweede fase (Overige bedrijven)
Meer informatie
Carbon Connect Delta
Het Carbon Connect Delta (CCD)-project moet CO2 afvangen bij Dow Benelux, Yara Sluiskil en Zeeland Refinery en dit per schip vervoeren naar Rotterdam. Daarna wordt het via de ‘Aramis’ buisleiding getransporteerd naar oude gasvelden onder de Noordzee en permanent ondergronds opgeslagen.
Het project wordt uitgevoerd in het industriecluster van de Schelde-Deltaregio en is voor industrie in Zuid-Beveland én Zeeuws-Vlaanderen. Er zitten Nederlandse en Belgische partijen aan tafel.
Het project bestaat uit de aanleg van infrastructuur voor het vloeibaar maken van CO₂ en tijdelijke opslag in het industriecluster. Vervolgens wordt de cryogene (vloeibare) CO₂ via een terminal per schip vervoerd naar een permanente opslaglocatie. Voor de tweede fase wordt gekeken naar een alternatief voor het vervoer per schip. Met vertraging van het Aramis-project komen meerdere initiatieven in beeld, zoals pijplijnverbindingen naar Rotterdam (via Moerdijk), Antwerpen, Gent en Zeebrugge. Deze kunnen mogelijk binnen een redelijke tijd en tegen redelijke kosten worden gerealiseerd.
Het project zit in de Front-end-engineering design (FEED)-fase en gedeeltelijk in de realisatiefase.
Geplande inbedrijfname:
2025 Eerste fase (Yara)
2030 Tweede fase (Overige bedrijven)
Meer informatie